POWIATOWY URZĄD PRACY
W STARACHOWICACH
PROCEDURY UDZIELANIA ULG W SPŁACIE NALEŻNOŚCI
Zakres sprawy: odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty oraz umorzenie w całości lub części nienależnie pobranych świadczeń, zwrotu refundacji oraz jednorazowo przyznanych środków
1. Uprawnieni
Osoby które nienależnie pobrały świadczenie oraz osoby i podmioty gospodarcze, które nie dotrzymały warunków umów w sprawie przyznania bezrobotnemu jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej, wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz umów o zorganizowanie prac interwencyjnych, w następujących przypadkach:
- w postępowaniu egzekucyjnym lub na podstawie innych okoliczności lub dokumentów stwierdzono, że osoby te lub podmioty, które pobrały nienależnie świadczenie, refundację lub otrzymały jednorazowe środki, nie posiadają majątku, z którego można dochodzić należności;
- dochodzenie należności mogłoby pozbawić osobę, która pobrała nienależne świadczenie lub otrzymały jednorazowe środki, albo osobę pozostającą na jej utrzymaniu niezbędnych środków utrzymania;
- osoba, która pobrała nienależne świadczenie lub otrzymały jednorazowe środki, zmarła, nie pozostawiając majątku, z którego można dochodzić należności;
- zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty nienależnie pobranego świadczenia, refundacji lub jednorazowo przyznanych środków na podjęcie działalności gospodarczej, przewyższającej wydatki egzekucyjne.
2. Dokumenty niezbędne od wnioskodawcy:
Wniosek o odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty lub umorzenie w całości lub w części należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń, refundacji bądź otrzymanych środków na podjęcie działalności gospodarczej wraz z uzasadnieniem.
3. Dokumenty uzyskiwane podczas całego postępowania:
- wniosek o odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty lub umorzenie w całości lub w części należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń, refundacji bądź otrzymanych środków na podjęcie działalności gospodarczej wraz z uzasadnieniem,
- informacje o sytuacji majątkowej w przypadku osób fizycznych wraz z załącznikami (wywiad środowiskowy – karta informacyjna z MOPS, GOPS),
- dokumenty potwierdzające dane o stanie majątku wnioskodawcy,
- uchwała Powiatowej Rady Zatrudnienia w sprawie zaopiniowania wniosku o umorzenie należności,
- decyzja w sprawie wniosku o odroczenie terminu płatności, rozłożenie na raty lub umorzenie w całości lub w części należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń, refundacji bądź otrzymanych środków na podjęcie działalności gospodarczej.
4. Forma i sposób rozpatrzenia:
- opinia Powiatowej Rady Zatrudnienia w sprawie wniosku o umorzenie należności,
- decyzja organu o odroczeniu terminu płatności, rozłożeniu na raty lub umorzeniu w całości lub w części lub odmowie zastosowania ulgi.
5. Stosowanie:
- fakultatywne,
- obligatoryjne.
6. Termin załatwienia sprawy:
- w sprawie odroczenia terminu płatności lub rozłożenia na raty spłaty należności zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego;
- w sprawie umorzenia należności w całości bądź w części decyzja wydawana jest po uzyskaniu przez Powiatowy Urząd Pracy w Starachowicach opinii Powiatowej Rady Zatrudnienia oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
7. Odpowiedzialny za realizacje sprawy:
Dział Finansowo – Księgowy
8. Współpraca:
Komisja PUP opiniująca wnioski
9. Podstawa prawna:
Art. 76 ust.7 oraz ust 7a Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach
rynku pracy (tj. Dz. U. 2013 poz. 674)